Rušení přechodů v Praze

Ukázka zrušeného přechodu: ulice Na Zátorách blízko sídla Národní rady zdravotně postižených, Praha 7

Ukázka zrušeného přechodu: ulice Na Zátorách blízko sídla Národní rady zdravotně postižených, Praha 7

Pražské matky spolu se sdružením Oživení systematicky usilovaly o obnovu desítek přechodů pro chodce v místech s provozem tramvají, které byly na jaře 2009 narychlo a bez jakékoli náhrady rušeny. Rušení, případně náhradní vyznačování dotčených přechodů, probíhalo bez jasných pravidel, což ohrožovalo a uvádělo ve zmatek jak chodce, tak i řidiče. Po řadě jednání občanských sdružení s pražským magistrátem, Ministerstvem dopravy ČR a Technickou správou komunikací hl. m. Prahy a díky trvalému zájmu médií se nakonec podařilo z větší části přechody před zahájením školního roku obnovit. Dne 14. 9. 2010 pak vešla v platnost vyhláška č. 247/2010, která vyznačování přechodů pro chodce přes tramvajová tělesa za určitých podmínek umožňuje.

Rušení přechodů jsme zaznamenali již v únoru 2008, kdy jsme se dozvěděli, že podle § 19 vyhlášky Ministerstva dopravy ČR č. 30/2001 Sb. mají být na doporučení odboru dopravy pražského magistrátu zrušeny všechny přechody pro chodce vedoucí přes kolejiště tramvají, které nebudou opatřeny světelnou signalizací. Následkem těchto opatření se zvedla vlna neuskutečnitelných požadavků městských částí (které kvůli bezpečnosti chodců často s rušením nesouhlasily) na instalaci světelných signalizací a s přechody pak bylo nakládáno různými způsoby. Někde byl přechod přes kolejiště ponechán, jinde natřen modrou barvou nebo začerněn, velké množství přechodů bylo vyfrézováno v místě kolejiště nebo úplně. Sepsali jsme proto dopis pražskému radnímu pro dopravu Radovanu Šteinerovi s prosbou, aby zajistil stanovisko Ministerstva dopravy ČR jak v této neúnosné situaci postupovat. Navrhovali jsme z důvodu bezpečnosti ponechat přechody tak, jak jsou, dokud magistrát stanovisko nezíská, a přitom usilovat o změnu ministerské vyhlášky, která zmatek způsobila. Upozornili jsme na to, že zrušení několika set přechodů přes kolejiště tramvají, kterých by se změny týkaly, by přineslo zásadní zhoršení bezpečnosti a komfortu chodců a nezlepšilo by ani situaci řidičů, kteří by nevěděli, kde jim někdo neočekávaně vběhne pod kola. Děti, starší občané a matky s kočárky se mimo vyznačené přechody obávají vozovku přecházet, protože řidiči je často nerespektují. Pro vozíčkáře a nevidomé je vozovka bez vyznačeného přechodu nepřekonatelnou překážkou.

Více než po roce, v dubnu 2009, začalo přechodů rychle ubývat. Celkem bylo vydáno 79 stanovení ke zrušení přechodů a téměř šedesát jich skutečně zmizelo. Sdružení znovu zahájila jednání, tentokrát nejen korespondenční, ale i osobní, s pražským magistrátem a Technickou správou komunikací, dvakrát prezentovala problém členům Výboru dopravy ZHMP a navázala i kontakt s Ministerstvem dopravy ČR. Iniciovala společné setkání zástupců magistrátu i ministerstva, informovala média, dotazovala se na názory městských částí – úředníků i zastupitelů – a získávala ohlasy občanů.

Ministerstvo dopravy dostálo svému slibu ze společného setkání a v červnu konečně vydalo své stanovisko, které říká, že „vodorovná dopravní značka (zebra) nesmí být bez doplnění světelnou signalizací užita pouze v takových případech, kdy tramvajový pás je výškově či jinak (např. za pomoci vodicích prahů, které nelze vozidly přejíždět) oddělen od ostatních částí komunikace…“. V praxi to znamená, že tam, kde je společný provoz tramvají a automobilů, může být přechod vyznačen zebrou po celé délce komunikace, a tam, kde je tramvajový pás oddělen, bude vodorovné značení buď vynecháno, nebo přechod řízen světelnou signalizací. V každém případě chodec nikdy nemá přednost před tramvají (na což ho upozorní nápis na vozovce POZOR TRAM) a musí i na vyznačeném přechodu provoz tramvají bedlivě sledovat.

Občanská sdružení se s odborem dopravy pražského magistrátu shodla na prioritách obnovy s výjimkou několika lokalit (křižovatka Ječná x Ke Karlovu, kde podle odboru dopravy neexistuje technické řešení; ulice Seifertova u č. 24, kde s navrácením nesouhlasí městská část, přechod na Smetanově nábřeží u Národního divadla, kde zjistí odbor dopravy potřebnost podle počtu přecházejících, a křižovatka Vinohradská x Čáslavská, kde MHMP argumentuje blízkostí SSZ do 100m). Do 31. srpna tak bylo podle zdrojů pražského magistrátu obnoveno 43 přechodů, 4 byly zachovány s tím, že jsou pouze vymazány na kolejích, 16 se bude stavebně upravovat v delším časovém horizontu a 16 se většinou z důvodu malé využívanosti obnovovat nebude.

Díky aktivnímu snažení mnoha lidí bylo nakonec z velké většiny namalováno to, co bylo smazáno, s tím rozdílem, že značení přechodů přes kolejiště je jednotné.

Dne 14. 9. 2010 vešla v platnost vyhláška č. 247/2010, která vyznačování přechodů pro chodce přes tramvajová tělesa za určitých podmínek umožňuje (viz příloha níže).

Pokud by pražský magistrát efektivněji komunikoval s Ministerstvem dopravy a s veřejností, občané a řidiči by nebyli uvedeni ve zmatek a sdružení i úředníci si mohli ušetřit čas a námahu. Tento strastiplný příběh však především ukazuje, že hlavní město dosud nemá pro podporu chodců jasnou koncepci, respektive že představitele města chodci většinou příliš „neberou“. Před prezentací problému občanskými sdruženími na zasedání Výboru dopravy ZHMP v červnu 2009 radní pro dopravu Šteiner a někteří další členové dokonce předčasně odešli a Výbor dopravy tak nemohl přijmout návrh usnesení, ve kterém měl být radní Šteiner požádán, aby zajistil obnovu přechodů v co nejkratším možném termínu…

Nejde však jen o přechody, ty skutečně nejsou nezbytné úplně všude. Je třeba koncepčně zklidňovat dopravu ve městě všude tam, kde je pěší provoz, aby chodci nebyli v neustálém ohrožení a podřadném postavení.

Děkujeme za podporu:

hl. m. Praha MŽP ČR